Genji: Days of the Blade

Od nového Genjiho, jakožto přímého nástupce poměrně vydařeného původního dílu z PS2, jsem očekával alespoň stejný herní zážitek. Ovšem jaký jsem to byl ale trouba - vše je jinak, a velmi nízká hodnocení ze zahraničních webů a časopisů již mi nejsou záhadou...více v zobrezit celé
Od nového Genjiho, jakožto přímého nástupce poměrně vydařeného původního dílu z PS2, jsem očekával alespoň stejný herní zážitek. Ovšem jaký jsem to byl ale trouba - vše je jinak, a velmi nízká hodnocení ze zahraničních webů a časopisů již mi nejsou záhadou...

Heishi útočí

Hned v menu vás překvapí položka "install", avšak nelze hovořit o tom, že by se vám hra nainstaloval na váš HDD a nebylo již více třeba BD média, nýbrž o uložení některých dat (zabírají něco málo přes dvě giga), díky nimž bude mít hra rychlejší loadingy. Další co vás mile překvapí bude grafika, která má krásný japonský nádech a to nejen kvůli všudy přítomnému vzplánajícímu ohni. První level totiž vypráví o napadení vašeho sídla klanem Heishi. Ti se přiliš neostýchají a rovnou vaší vísku začnou pěkně vypalovat a vyhlazovat z povrchu zemského. Vše je tedy na vás, a jako Youshitsune, mistr katany a ochránce klanu Genji, se ujmete záchrany světa.. pardon teda vaší rodné vísky. Zatím se zdá, že je vše v pořádku, ale zklamání přijde hned v dalších. O tom ale až později.

Grafika a zvuk hraje prim

Vizuální provedení hry je opravdu pěkné, obzvláště pokud máte patřičný HD zobrazovač. Hlavní postava vypadá při pohybu 100%tně k nerozeznání od jejího renderoavného protějšku, navíc při soubojích je velmi pěkně mázlá, což zapříčiňuje velmi působivý estetický dojem. Zvuková stránka je laděna do japonské klasiky, a mění se na základě toho zda bojujete, či nikoliv. Zde taktéž není co vytknout a jedná se bohužel o poslední pěkný prvek této hry, co zde budu popisovat.

Škodolibý kameraman

Kamera je po celou dobu fixní, ať se vám to líbí nebo ne. Drží se nekompromisně za zády hlavního hrdiny, což je sice velmi pěkné z hlediska grafiky, ale velmi hloupé z hlediska hratelnosti. Hlavní kámen úrazu tkví v tom, že díky tomu nemáte prakticky žádný rozhled po okolí ve kterém se pohybujete. Tuhle narazíte nešikovně do sloupu, tamhle se zase na vás vyřítí 2 enemáci o kterých jste neměli ani ponětí... A jelikož je Genji plný hlavolamů, tak ani jejich řešení nebude díky tomu nejlehčí.

Čtyři je víc jak jeden

I pro takového samuraje, jako je Youshitsune, není tento úkol nejlehčí, tedy vám přijdou napomoc vaši tři staří známí, mezi nimiž nebude chybět ani hromotluk Benkei. Hra má tedy systém, který umožňuje kdykoliv podle potřeb přepnout na kterýkoliv ze čtyř charakterů. To se vám bude hodit například při dlouhých a náročných sobojích s bossy. Jednou budete potřebovat mrštného samuraje, jindy naopak těžkopádného hromotluka s destruktivní silou. Krom předchozích dvou hrdinů tu máme ještě Shizuku a Buson. Shizuku je kněžka vyzbrojená lehkým řetězem, díky němuž je velmi mrštná. Ovšem to vše na úkor síly, takže tuto postavu použijete ve hře spíše při rychlém přesouvání, přeskakování propastí apod. Oproti tomu obranář Buson kombinuje mrštnost se sílou. Jeho hlavní zbraní je kopí, které při roztočení poslouží i jako štít. Další zajímavost - a mnoho z vás tím pravděpodobně bude i zaskočena - je, že každý z charatkerů má vlastní ukazatel zdraví. Nikoliv tedy jeden jednotný ukazatel. Díky tomu jde docílit poměrně efektní taktiky, jak přemoci jednotlivé bossáky.

Chytrost je zbraň jako meč

Pěkným zpestřením hry jsou zbraně. Zde si budou pravděpodobně libovat fandové staré Číny a Japonska. Ovšem reálným ztvárněním to nekončí, každé z postav jejich arsenál postupně narůstá. Což je fajn, jelikož hra díky tomu není zas až tak stereotypní - jak by se na první pohled mohlo zdát. Poslední prvek hry, u kterého bych se zastavil, je ukazatel speciální síly Kamui. Ten jakmile je aktivován (po naplnění celého ukazatele a následném aktivování) dokáže vyřídit celou skupinu vojsk najednou. Čas se jakoby zastaví a vy jste naopak extrémně rychlý. Stačí se pouze trefovat do správné kombinace tlačítek, a poté už jen sledujete jak vaše postava cupuje vše živé.

Možná jste si všimli, že recenze není napsaná až tak kriticky, aby tomu odpovídalo celkové, velmi nízké hodnocení. Mé pocity z této hry byly poměrně rozporuplné - někdy jsem pozoroval krásu grafiky a ladnost bojů, jindy jsem zase zuřil nad stupidní kamerou spolu s velmi hluchými místy. Každopádně hra byla vypuštěna na světlo světa velmi rozpracovaná a vyvojáři si toho byli jistě vědomi. SONY pravděpodobně velmi naléhala na to, aby při launchy PS3 bylo co nejvíce her, které vypadají pěkně alespoň na první pohled. Je to veliká škoda. Klidně bych se vsadil, že kdyby měli vývojáří alespoň čas o půl roku déle, hodnocení by vypadalo úplně jinak. Snad někdy příště.